Logo i logotyp to dwa pojęcia, które bardzo często używa się zamiennie w mowie potocznej, ale też i podczas pracy nad identyfikacją wizualną danej marki. Niestety, to poważny błąd, ponieważ logo nie jest tym samym, co logotyp. Firma jednocześnie może mieć opracowane logo, a także osobno funkcjonujący logotyp i sygnet. Czym się różnią te elementy? Który z nich wybrać do identyfikacji wizualnej marki?
Logo, logotyp i sygnet – na czym polegają różnice?
Jak wspomnieliśmy we wstępie, logo i logotyp należą do systemu identyfikacji wizualnej danej firmy. I są jednymi z najważniejszych jego elementów, ponieważ w dużej mierze od nich zależy rozpoznawalność marki. Jest też trzeci, bardzo ważny detal. To sygnet, który jest związany z obydwoma pojęciami.
- Logo jest najczęściej symbolem złożonym z sygnetu (znak graficzny) oraz przekazu tekstowego, czyli logotypu. Para, którą stanowią sygnet i logotyp tworzą jednolity przekaz w komunikacji wizualnej marki. Logo może też składać się tylko i wyłącznie z samego sygnetu albo przekazu tekstowego.
- Pojęcie logotypu powstało ze zbitka słów, w skład którego wchodzą wyrazy logo i typ. Jest to rodzaj grafiki, który wykorzystuje się do przedstawienia tekstowego samego obrazu. Logotyp jest częścią komunikacji wizualnej. Nie musi stanowić elementu logo.
- Sygnet oznacza symbol graficzny. Przeważnie znajduje się obok, może być też umieszczony nad lub pod logotypem albo będzie z nim złączony. Sygnet jest częścią logo, ale podobnie do logotypu, może istnieć samodzielnie. Sygnet powinien być charakterystyczny – musi bowiem od razu kojarzyć się z daną marką.
Najważniejsze cechy logo i logotypu:
Logo może być elementem identyfikacji wizualnej firmy, jednego produktu czy usługi. Z zasady musi wyróżniać się na tle innych. A co najważniejsze – wzbudzać zainteresowanie i pozytywne reakcje odbiorców.
Natomiast do cech szczególnych logotypu należą:
- oryginalna typografia, która jest identyczna jak marka,
- chwytliwy tekst,
- odpowiednia kolorystyka,
- właściwy rozstaw i format czcionki.
Logotyp jest tekstową formą wizualną. Musi stanowić odpowiedź na pytania, czemu ma służyć i w jaki sposób może pokazać walory marki?
Co wybrać – logo czy logotyp?
Każda firma może posiadać wszystkie znaki identyfikacji wizualnej, czyli logo, logotyp i sygnet. Może też wykorzystywać je według swojego uznania, gdyż te elementy mają jeden wspólny cel – promują daną markę i ułatwiają jej identyfikację. Uznaje się jednak, że logo odgrywa kluczową rolę w identyfikacji wizualnej. Zazwyczaj firmy na nim opierają swój wizerunek i rozpoczynają działania marketingowe. Przykładem niech będzie marka Pepsi. Klasycznym logotypem posługuje się np. Google, a sygnetem w kształcie jabłuszka – Apple.
Uzyskaj już dziś darmową wycenę!
Zapraszamy do kontaktu z nami – Twórz z nami swoją markę! – https://crept.pl/contact/
Jesteśmy czołową agencją reklamową w Polsce, więc naszą siłą jest umiejętność tworzenia skutecznych materiałów reklamowych, które nie tylko przyciągają uwagę, lecz również generują zyski.